יום ראשון, 30 במרץ 2014

פוליטיקה על דלת השירותים

דגל חופש הביטוי שמתנופף בגאון מעל התבטאויות של דעות מגוונות בחברתנו הוא מראה שכיח. באופן מדהים כמעט, אותו הדגל מתנופף באותה מידת נחישות על פתח דלתן של דעות הפוכות, כשכל אחת בטוחה בכך שהיא היא הדעה המושתקת בחברה והיא נושאת הדגל הראויה והצודקת.
אין לי ספק שהתופעה קיימת, ולא על כך באתי להצביע, אלא על תופעה מטרידה בעיני והיא העובדה שלפעמים צד אחד אינו מוכן לשאת את העובדה שהצד שכנגד משתמש ב"נשקו שלו". אני מכוונת לתופעה בה על שלט שמצהיר דעה מסויימת יימצאו לא פעם תוספות מתריסות ומזלזלות בכתב יד (בוגדים! שמאלנים! מלשינים!...). לדעתי, התוספות הללו מעידות בלי ספק על זלזול עמוק בדעה המוצגת במודעה, ותוספות אלה לא חוסות בשום פנים בצל חופש הביטוי.
ובכן, אתחיל בכך שלדעתי ראוי שתמיד יהיה שיח, על כל הדעות והצדדים בו. אין בעיני דעות לא לגיטימיות. מה שיש בעיני, זו תרבות דיון (או כיתוב) לא לגיטימית. נראה לי שקשקוש הערה על מודעה של מישהו אחר, דומה יותר ל"תרבות" כתיבה על דלתות שירותים מאשר להבעת דעה מכובדת. אני לא רואה שום פגם בתליית שלט עם דעת נגד בדיוק ליד השלט הראשון שיביע את כל מה שעולה על לב הצופה המתנגד. עם זאת, אני רואה פגם עצום בלדחוף דעה לשלט של מישהו אחר. בעיני, הדבר שקול להתפרצות באמצע שטף דבריו של אחר, והוא מהווה חוסר תרבות דיון לשמו.
אפשר כמובן לטעון שאין שום פגם בלהתפרץ לדבריו של אחר בשם חופש הביטוי, אך, בעיני, זו הבנה שגויה וטפילית של חופש הביטוי. זוהי זכות שחובה בצידה – הזכות להשמיע, בתמורה לחובה לשמוע או לאפשר לאחרים לשמוע (לא החובה להסכים!). חלק מהחובה הוא לכבד, באמת לכבד, את הדעה הנגדית וזכותה להישמע, גם ובמיוחד אם היא שגויה (בעיני צד אחד כמובן). לדעתי, להתפרץ לשטף דיבורו של אחר ולא לאפשר לאחרים לשמוע את טענתו עד סופה שווה לקשקוש על מודעתו של אחר ומניעת אחרים לשמוע את הדעה המוצגת באופן נקי ושלם, ללא הפרעות לא מכבדות. יתרה מזו, אני חושבת שהתנהלות כזו מרדדת את דעת הנגד שמוצגת באופן כה רדוד, לא רציני ולא מתחשב.

מעל לכל, פשוט צר לי לראות.


2 תגובות:

  1. אני אתחיל בציטוט:
    "הסימנים, דברי הנביאים, רשומים על קירות הרכבת התחתית", כה אמרו הנביאים בכבודם ובעצמם, סיימון וגרפונקל בשיר sound of silence (אם יורשה לי להגיד, אחד השירים הכי טובים בהיסטוריה).

    אני לא מסכים שכיתוב על דלת השירותים, גרפיטי על שלטים, או לצורך העניין כל אמירה אחרת, גם כשמגיעה על גבי שלט של מתחרה פוליטית, היא לא לגיטימית. אני גם לא חושב שהיא מנוגדת לחופש הביטוי. אני אגיד לך מה בטוח מנוגד לחופש הביטוי- לקרוע את השלט, או להשחית אותו. אבל שיח, אמנם חסר, אבל מלא במסר משמעותי (כל עוד באמת יש מסר, ולא סתם "בוגדים"/"מלשינים" וכו'), שמתנהל על שלטים פוליטיים? למה לא?

    אז נכון, דלת השירותים לרוב לא מכילה פניני חוכמה גדולות, ולרוב גרפיטי לא מבשר על המהפכה הבאה. אבל לפי דעתי- איכשהוא- ביטויים כאלה, כבודם עדיין קיים. לפעמים יש בהם ערך. יש לכבדם לא פחות מהשלט המקורי, כי רק מכיוון שלכותבם לא הייתה בימה להביע את דעתו בעניין כלשהוא (לעשות קמפיין שלטים יכול להיות עניין יקר...) לא אומר שדעתו פחות רלוונטית או אפילו אימפולסיבית ולאחר-מעשה יותר מדעת מפרסם השלט המקורי. כאמור, "דברי הנביאים רשומים על קירות הרכבת התחתית".
    קישור לשיר:
    https://www.youtube.com/watch?v=dTCNwgzM2rQ

    השבמחק
  2. אני יכול לראות את ההבדל בין תגובה לכיתוב על דלת השירותים, שהפכה לצורת התכתבות שהולידה כמה דיאלוגים משעשעים מאד לבין השחתת שלט פוליטי כלשהו. דלת השירותים הפכה לכר פורה לרעיונות ומבקשת תגובות. לעומתה, שלט שהוצב באזור מסוים והושקע בו כסף על מנת להעביר מסר מסוים, אינו מבקש תגובה על השלט עצמו, וכיתוב עליו יהווה השחתה, לא חשוב כמה הדעה שנכתבה עליו עניינית. אם אתה מעוניין להביע את דעתך בקשר לשלט אתה מוזמן לתלות לצדו שלט משלך.
    אני כן רוצה להגיב על נושא קצת אחר, שהוזכר בכמה מילים אבל לא מהווה את מרכז הכובד של הפוסט, והוא המסגור שנעשה לשמאל בארץ.
    הצורה בה השמאלנים הופכים לאט לאט לבוגדים מדאיגה אותי מאד, משום שאני יכול לראות את הדמיון בין התהליכים שקורים בארץ לבין משטרים אפלים יותר. אני חושב שהמלחמה בתופעות מסוג זה חשובה לכולנו.
    ראיתי לפני כמה חודשים כתבה ב'וואלה', בה דובר על תקיפתו של פעיל שמאל (קיצוני כנראה, לא רלוונטי) על ידי ישראלי אחר, ימני בדעותיו. לכתבה צורף סרטון בה רואים את התקיפה, שלא היתה תוצאה של התגרות. ההילולה בתגובות המשתמשים לכתבה היתה אחד הדברים המגעילים שנאלצתי לקרוא באינטרנט מאז ומעולם. בערך 20 תגובות ששיבחו את התקיפה עד שהגעתי לתגובה אחת שפויה שמנסה להרגיע את הרוחות.

    השבמחק